Error

Co powiemy na Gdynia Design Days 2018?
Co powiemy na Gdynia Design Days 2018?

Lato i design
Początek wakacji od kilku lat kojarzy mi się z Gdynią i to nie z powodu Openera, ale Gdynia Design Days. Letni festiwal designu zaskakuje pomysłami, zmienia się i nieustannie zadaje pytania: po co, dla kogo i jak projektować.
Tym razem spotykam się z uczestnikami GDD w ramach panelu Design językiem biznesu. Bardzo mnie cieszy, że ten blok tematyczny jest coraz bardziej popularny. Przedstawiciele różnych firm odwiedzają Gdynię, by dowiedzieć się „co w trawie piszczy”. O czym mówią projektanci, architekci, co interesuje odbiorców, jak w swoich działaniach wykorzystują wzornictwo inne firmy. Te spotkania są bardzo ważne, dobrze by było, żebyśmy nauczyli się rozmawiać w jednym języku, bo zwyczajnie jesteśmy sobie potrzebni. Nie ma designu bez biznesu. Łączy nas także wspólna odpowiedzialność za jakość nie tylko przestrzeni materialnej, ale naszego życia.

graffiti, Bulwar Nadmorski, Gdynia 

Error
Tym razem hasłem przewodnim GGD jest słowo ERROR, czyli błąd. Uważam, że jest o ono niezwykle trafione i ważne, bo żyjemy w rzeczywistości, której nie rozumiemy. Nadmiar – przedmiotów, informacji, bodźców powoduje, że nasz „system przetwarzania danych”, nasze ciała i mózgi nie wytrzymują przeciążenia. Widzimy, jak szybko zmienia się rzeczywistość wokół nas, ale niekoniecznie ufamy, że jest to zmiana na lepsze. Czy na pewno zmierzamy w dobrą stronę?
Niepokój ludzi, tworzy pełne niepokoju środowisko dla działania biznesu. Dlatego wiele firm poszukuje obecnie bardzo intensywnie odpowiedzi na pytania: jak poznać oczekiwania klientów – dostrzec ich potrzeby i marzenia? Jak tworzyć produkty i usługi, które będą potrzebne, które ludzie pokochają i wybiorą z morza pozostałych propozycji? Nie jest to łatwe, bo żyjemy w „gospodarce doświadczeń”, nie chodzi już o to, by zaprojektować przedmiot czy miejsce, ale by stworzyć wielozmysłowe doświadczenie, emocje, relację z marką.

Kontekst designu
Nie da się przewidzieć przyszłości, ale można zrozumieć kontekst, w jakim powstaje design. Tym obszarem zajmuję się w procesie creativity thinking, który wykorzystujemy w Concordia Design do projektowania nowych przedmiotów, eventów, czy usług i inspirowania firm do zmiany myślenia.
Jestem tłumaczem zmian. Łączę informację z różnych dziedzin – sztuki, designu, biznesu, technologii, kultury, by pokazać kierunki (trendy) i przyczynę zmieniających się zachować ludzi i ich potrzeb. Do skutecznego działania w każdej dziedzinie potrzebujemy wnikliwego zrozumienia rzeczywistości, w której żyjemy.
Dzięki pracy metodami kreatywnymi oswoiłam także słowo ERROR. Perfekcjonizm wyklucza istnienie pomyłek, ale są one wpisane w proces projektowy, zawsze się zdarzają, ważne, by je dobrze zrozumieć i znaleźć lepsze rozwiązanie.
Design jest jak sejsmograf społecznych nastrojów, technologicznych możliwości, marzeń i aspiracji czy zmian obyczajowych. To, co najczęściej dostrzegamy, to nowe materiały, technologie, kolory i wzory, ale najciekawsze zmiany zachodzą w naszej świadomości.
Dlaczego tak często mówimy o jedzeniu?
Czemu zdrowie stało się nowym bogactwem?
Czy musimy posiadać, czy możemy dzielić się przedmiotami, miejscami, czasem, wiedzą?
Czy design może sprawić, że będziemy zdrowsi, szczęśliwsi i uważniejsi?
Warto pospekulować i zastanowić się, co by było, gdyby?
Gdyby nie było już natury, gdyby ludzie musieli pracować z robotami, gdyby mięso powstawało metodą in vitro…
Tym też zajmuje się design krytyczny nazywany spekulatywnym. Pokazuje on, jaką moc ma refleksja.
Myślenie jest zaczynem działania, dlatego z wielką radością czekam na spotkania w czasie GDD. To ważne, by znaleźć chwilę na zatrzymanie, wymianę doświadczeń i uważne przyjrzenie się sytuacji, w której się znajdujemy. Nie jesteśmy w stanie przygotować się na wszystkie zmiany. Możemy je natomiast współtworzyć i kształtować w sobie umiejętności, które pomogą nam w radzeniu sobie w każdej sytuacji: elastyczność poznawczą, ciekawość świata i ludzi, krytyczne myślenie, umiejętność dokonywania wyborów i współpracy oraz odwagę w zmierzaniu się z własnymi pomyłkami. 

tekst: Katarzyna Andrzejczyk-Briks - ekspertka Creativity Thinking, obserwatorka trendów, tłumaczka zmian

Gdynia Design Days, Design Językiem Biznesu, 13 lipca o godz. 12.00, Stół Tematyczny 04: Kontekst 3.0, Katazryna Andrzejczyk-Briks  

Lato i design
Początek wakacji od kilku lat kojarzy mi się z Gdynią i to nie z powodu Openera, ale Gdynia Design Days. Letni festiwal designu zaskakuje pomysłami, zmienia się i nieustannie zadaje pytania: po co, dla kogo i jak projektować.
Tym razem spotykam się z uczestnikami GDD w ramach panelu Design językiem biznesu. Bardzo mnie cieszy, że ten blok tematyczny jest coraz bardziej popularny. Przedstawiciele różnych firm odwiedzają Gdynię, by dowiedzieć się „co w trawie piszczy”. O czym mówią projektanci, architekci, co interesuje odbiorców, jak w swoich działaniach wykorzystują wzornictwo inne firmy. Te spotkania są bardzo ważne, dobrze by było, żebyśmy nauczyli się rozmawiać w jednym języku, bo zwyczajnie jesteśmy sobie potrzebni. Nie ma designu bez biznesu. Łączy nas także wspólna odpowiedzialność za jakość nie tylko przestrzeni materialnej, ale naszego życia.

graffiti, Bulwar Nadmorski, Gdynia  

Error
Tym razem hasłem przewodnim GGD jest słowo ERROR, czyli błąd. Uważam, że jest o ono niezwykle trafione i ważne, bo żyjemy w rzeczywistości, której nie rozumiemy. Nadmiar – przedmiotów, informacji, bodźców powoduje, że nasz „system przetwarzania danych”, nasze ciała i mózgi nie wytrzymują przeciążenia. Widzimy, jak szybko zmienia się rzeczywistość wokół nas, ale niekoniecznie ufamy, że jest to zmiana na lepsze. Czy na pewno zmierzamy w dobrą stronę?
Niepokój ludzi, tworzy pełne niepokoju środowisko dla działania biznesu. Dlatego wiele firm poszukuje obecnie bardzo intensywnie odpowiedzi na pytania: jak poznać oczekiwania klientów – dostrzec ich potrzeby i marzenia? Jak tworzyć produkty i usługi, które będą potrzebne, które ludzie pokochają i wybiorą z morza pozostałych propozycji? Nie jest to łatwe, bo żyjemy w „gospodarce doświadczeń”, nie chodzi już o to, by zaprojektować przedmiot czy miejsce, ale by stworzyć wielozmysłowe doświadczenie, emocje, relację z marką.

Kontekst designu
Nie da się przewidzieć przyszłości, ale można zrozumieć kontekst, w jakim powstaje design. Tym obszarem zajmuję się w procesie creativity thinking, który wykorzystujemy w Concordia Design do projektowania nowych przedmiotów, eventów, czy usług i inspirowania firm do zmiany myślenia. 
Jestem tłumaczem zmian. Łączę informację z różnych dziedzin – sztuki, designu, biznesu, technologii, kultury, by pokazać kierunki (trendy) i przyczynę zmieniających się zachować ludzi i ich potrzeb. Do skutecznego działania w każdej dziedzinie potrzebujemy wnikliwego zrozumienia rzeczywistości, w której żyjemy. 
Dzięki pracy metodami kreatywnymi oswoiłam także słowo ERROR. Perfekcjonizm wyklucza istnienie pomyłek, ale są one wpisane w proces projektowy, zawsze się zdarzają, ważne, by je dobrze zrozumieć i znaleźć lepsze rozwiązanie.
Design jest jak sejsmograf społecznych nastrojów, technologicznych możliwości, marzeń i aspiracji czy zmian obyczajowych. To, co najczęściej dostrzegamy, to nowe materiały, technologie, kolory i wzory, ale najciekawsze zmiany zachodzą w naszej świadomości. 
Dlaczego tak często mówimy o jedzeniu?
Czemu zdrowie stało się nowym bogactwem?
Czy musimy posiadać, czy możemy dzielić się przedmiotami, miejscami, czasem, wiedzą?
Czy design może sprawić, że będziemy zdrowsi, szczęśliwsi i uważniejsi?
Warto pospekulować i zastanowić się, co by było, gdyby?
Gdyby nie było już natury, gdyby ludzie musieli pracować z robotami, gdyby mięso powstawało metodą in vitro…
Tym też zajmuje się design krytyczny nazywany spekulatywnym. Pokazuje on, jaką moc ma refleksja. 
Myślenie jest zaczynem działania, dlatego z wielką radością czekam na spotkania w czasie GDD. To ważne, by znaleźć chwilę na zatrzymanie, wymianę doświadczeń i uważne przyjrzenie się sytuacji, w której się znajdujemy. Nie jesteśmy w stanie przygotować się na wszystkie zmiany. Możemy je natomiast współtworzyć i kształtować w sobie umiejętności, które pomogą nam w radzeniu sobie w każdej sytuacji: elastyczność poznawczą, ciekawość świata i ludzi, krytyczne myślenie, umiejętność dokonywania wyborów i współpracy oraz odwagę w zmierzaniu się z własnymi pomyłkami.

tekst: Katarzyna Andrzejczyk-Briks - ekspertka Creativity Thinking, obserwatorka trendów, tłumaczka zmian

Gdynia Design Days, Design Językiem Biznesu, 13 lipca o godz. 12.00, Stół Tematyczny 04: Kontekst 3.0, Katazryna Andrzejczyk-Briks