UPSIDE DOWN. Podważ status quo.

Katarzyna Rząsa

“Przecież to jakoś działa”„To nie jest dla nas i naszych klientów”, “Wszyscy tak robią”… Brzmi znajomo? Dziś zapraszam cię do abecadła UPSIDE DOWN. Opowiem Ci dlaczego z mojej perspektywy warto podważać status quo i szukać nieoczywistych rozwiązań, a czasem jak na trzepaku spojrzeć na nasze wyzwanie z innej perspektywy.

A jak analogie

Technika pozwalająca poszukać inspiracji w innych markach – opisując marki często odnosimy się do emocji, cech i wartości, jakie dają one swoim klientom. W tym ćwiczeniu wybieramy marki, którymi chcielibyśmy się zainspirować lub takie, które czujemy, że mogą być (lub wiemy z etapu empatyzacji, że są) bliskie użytkownikowi, dla którego projektujemy rozwiązania. Następnie zastanawiamy się co dana marka daje swoim klientom w kontekście doświadczeń czy udogodnień, za co użytkownicy ją lubią i cenią, a na koniec staramy się znaleźć odpowiedź na pytanie co my moglibyśmy zrobić, aby dać naszym użytkownikom to, co daje im dana marka.

B jak badania 

Większości z nas do głowy przychodzą badania ilościowe. Ja zachęcam Cię do badań jakościowych. Dlaczego? Badania ilościowe przeprowadzamy, aby poznać skalę i powszechność zjawisk, badania jakościowe zaś – aby je zrozumieć. Mogą więc wywrócić nasze myślenie do góry nogami. pozwalają na zdobycie głębszego zrozumienia badanych zjawisk, zachowań i opinii. Przykładowo, mogą pomóc zrozumieć, dlaczego ludzie podejmują określone decyzje lub jakie są ich motywacje, ale również blokery i obawy.

D jak dostosowanie się do zmieniającego się otoczenia biznesowego

Pamiętasz historię NOKIA, która twierdziła, że telefony nigdy nie będą dotykowe?

Świat biznesu i technologia stale ewoluują. Organizacje, które pozostają przy starych rozwiązaniach i procesach, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji. Podważanie status quo pomaga firmom dostosować się do nowych trendów, technologii i wyzwań.

E jak efektywność i wydajność

Czasami stare procesy i praktyki nie są optymalne. Poprzez analizowanie i podważanie status quo, organizacje mogą identyfikować obszary, w których można usprawnić działanie i zwiększyć efektywność. 

G jak grupa robocza

Mogłoby się wydawać, że zespół składający się z najlepszych pracowników danej organizacji to zespół idealny. W końcu sami eksperci w takim zespole są maksymalnie efektywni, skuteczni, kreatywni i dowożą najlepsze wyniki. Mówiąc krótko – zespół będący marzeniem każdego lidera. Otóż nie! Różnorodny zespół jest bardziej produktywny oraz twórczy, a także łatwiej i chętniej wychodzi poza utarte schematy. Wniosek: zaproś do grupy roboczej osoby z różnym stażem, doświadczeniem, z różnymi perspektywami. Zaproś osoby z rynku, użytkowników, a nawet…dzieci.

I jak innowacja

Stagnacja może prowadzić do utraty konkurencyjności. Wprowadzanie zmian i innowacji pozwala organizacji tworzyć nowe produkty, usługi i procesy, co może pomóc w zdobyciu przewagi konkurencyjnej. Nie da się tego dokonać bez wyjścia ze strefy komfortu.

K jak kreatywność

Podejdź do generowania rozwiązań, jak do dobrego treningu. Zacznij od rozgrzewki, a następnie dokładaj kolejne ćwiczenia i elementy. Pamiętaj o różnych technikach i sposobach. Zbieraj różne, nawet pozornie najbardziej szalone pomysły. To nie czas na zabijanie, a pielęgnowanie szaleństwa i odwagi! Nauczyliśmy już nie jeden zespół jak trenować i to działa!!!

N jak nadzwyczajny_a

Wyobraź sobie, że do Waszego zespołu projektowego dołącza…powiedzmy osoba X – Nadzwyczajny_a, czyli osoba znana, charakterystyczna i charyzmatyczna. Jaką perspektywę wnosi, jakie doświadczenia ze swojego biznesu/branży proponuje, aby odpowiedzieć na wyzwanie? A co gdyby ta osoba była naszym klientem – jakie rozwiązanie chcielibyśmy dla niej zaprojektować? Jak wybrać osoby? Jako moderator sesji kreatywnej możesz z góry narzucić grupie znane postaci, np. Madonna, Anna Lewandowska, Elon Musk, Janina Bąk – sky is the limit! W tym wypadku poszczególne grupy losują, kto dołącza do ich zespołu roboczego. Możesz też poprosić grupę o wybranie postaci, o której marzyliby, aby dołączyła do grupy roboczej lub była odbiorcą rozwiązania. Ta technika otwiera nas na kolejną pulę pomysłów, po raz kolejny ćwiczymy empatię i generujemy nieoczywiste rozwiązania.

P jak psychologiczne bezpieczeństwo

Bez tego ani rusz! Poziom bezpieczeństwa psychologicznego wpływa na sposób, w jaki pomysły są wyrażane, przyjmowane i przekształcane w działania. Dbanie o bezpieczeństwo psychologiczne może stworzyć bardziej sprzyjające środowisko dla twórczości i innowacji w miejscu pracy. Jeśli więc łapiesz się na myśli “moi pracownicy nigdy nie mają żadnych pomysłów”, być może czas zastanowić się czy faktycznie czują otwartość na różne punkty widzenia i odmienne pomysły.

W jak WHY. 

Zadaj sobie pytanie po co tworzę dany produkt daną usługę. Jaki ma ona cel. Jakie potrzeby racjonalne realizuje? A jakie emocjonalne? Jak ma się czuć osoba korzystająca z Twojego rozwiązania?

Z jak zacznij od siebie.

Czas na autodiagnozę. A ty kiedy zrobiłeś_aś coś inaczej niż zwykle?

Od czego zaczniesz? 😉

Powodzenia!

About the author_rce

Katarzyna Rząsa

Moderator and facilitator of Design Thinking and Creativity+Thinking. Specializes in supporting strategic projects (including experience in HR strategy PMO). She builds bridges between HR strategy and company strategy. She works with clients to identify and co-create the organization's DNA and values from the perspective of today/tomorrow's needs. She is passionate about projects that result in the development of new solutions, products and services. For more than a dozen years, she has worked with some of the largest employers in Wielkopolska - Volkswagen Poznań and IKEA Poznań. She is passionate about creating models that translate into everyday life. She has experience in employee satisfaction surveys and working with managers on change in this area and creating programs for HiPo in the organization. Consultant and workshop facilitator. An ultra-visionary, she works with great energy, determination and the belief that the impossible is always possible - according to her, it's just a matter of the right tools and process. Privately - gallup collector - loves to collect experiences, has countless folders named "inspirations". A fan of dopamine dressing.

Subscribe to our newsletter