Jak wybierać przestrzeń badawczą? - Concordia Design

Jak wybierać przestrzeń badawczą?

Katarzyna Rząsa

Dobrze zaprojektowana przestrzeń badawcza powinna odpowiadać aktualnym trendom, dawać szerokie spektrum możliwości ekspertom oraz komfort uczestnikom badań. Dzięki takiemu podejściu, kompleksowe usługi badawcze wyjdą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy coraz chętniej korzystają z badań produktów i usług. Na co warto zwrócić uwagę wybierając przestrzeń badawczą? I czy stosunkowo nowe miejsce, czyli Lab150 wyróżnia się w tym temacie na tle konkurencji? Opowiada Maria Kurasz, Business Development Manager w Lab150.

Jaką przestrzenią badawczą dysponuje Lab150?

Jest to zarówno przestrzeń Living Labu, czyli fokusowni i przestrzeni do swobodnej aranżacji, ale także sala do mappingu 3D, pracownia akustyczna, pracownia fotografii czy biblioteka materiałów. Wszystkie te elementy pomagają firmom na etapie badań w procesie projektowym. 

Jednak zazwyczaj badania odbywają się w obszarze Living Labu?

Tak, dysponujemy tam przestrzenią ekspozycyjną, która wynosi 400 m2. W jej ramach jesteśmy w stanie zaprojektować i stworzyć  nawet kilka opcji aranżacji jednej powierzchni. Z pomocą przychodzą ściany stworzone w systemie modułowym, z możliwością rozstawu co 50, 100, 200 cm. W tej części Labu aranżujemy na przykład przestrzenie mieszkalne i sklepowe, miejsca użyteczności publicznej czy inne, które w prosty sposób możemy dopasowywać i zmieniać do potrzeb konkretnego badania. 

Na jakie inne rozwiązania Living Labu warto zwrócić uwagę? 

Jest ich wiele! Zdecydowaliśmy się na przykład na brak lustra weneckiego, które mogłoby wskazywać, że uczestnicy badań fokusowych są obserwowani. Zależało nam, aby wszyscy czuli się jak najbardziej komfortowo. Zamontowaliśmy więc kamery 360 stopni, dzięki którym operator rejestruje reakcje uczestników badania, nie wywołując tym samym u badanych uczucia skrępowania i nieufności.

Dodatkowo Living Lab wyposażony jest w specjalistyczne mikrofony,  które pozwalają rejestrować z dużą dokładnością przebieg badania. Ma to bardzo duży wpływ na jakość badania, a dzięki uważnemu i właściwemu rozłożeniu mikrofonów w przestrzeni nie stwarzamy sytuacji, w których umknąć mogą poszczególne wypowiedzi, efekt pierwszego wrażenia czy spontaniczne reakcje z sali. Mamy odpowiedni sprzęt, by zebrać zarówno indywidualne opinie, jak i grupowe dyskusje oraz wymiany zdań.  Dysponujemy profesjonalną podglądownią, z której nasi specjaliści monitorują cały projekt, a klienci mogą podglądać na ekranie badanych respondentów. 

Warto zwrócić też uwagę na oprawy oświetleniowe zamontowane na szynoprzewodach, które pozwalają na moderowanie oświetleniem za pomocą aplikacji w telefonie, do której dostęp ma zarówno moderator, jak i badacz przebywający z grupą fokusową. 

I jak to mówią na Wyspach, last but not least, wyróżnia nas także możliwość ustawienia ekspozycji wielkogabarytowych, takich jak samochodów, jachtów czy kamperów. W Living Lab zaprojektowano bramę wjazdową, tak aby rozmiar nie był przeszkodą. Dodatkowo przestrzeń została zabezpieczona i wzmocniona w taki sposób, by strop wytrzymał pod naciskiem nawet bardzo ciężkich ekspozycji. 

Brzmi imponująco! Jednak badania to nie tylko infrastruktura. Opowiedz więcej o ekspertach pracujących nad badaniami w Labie.

Zespół badawczy oraz eksperci Concordia Design zawsze służą wsparciem w zakresie testowania produktu, analizy rynku, analizy konkurencji i innych obszarów badawczych dotyczących rozwoju produktu. Nasi ludzie oprócz doskonałych kompetencji świetnie poruszają się w oferowanych przez przestrzeń Labu możliwościach, których wykorzystanie nie musi być naturalne dla osoby z zewnątrz. Dajemy także możliwość wynajęcia przestrzeni zewnętrznym badaczom.

Testowanie czy badanie często jest  traktowane jako część kompleksowego wsparcia. Łącząc consulting Concordia Design oraz wsparcie technologiczne Lab150 mamy pełen obraz wyzwań
z jakimi zmagają się start-upy lub firmy wdrażające nowy/ulepszony produkt , dlatego jesteśmy w stanie doradzić nie tylko przy wyborze odpowiedniego materiału do wykonania prototypu czy strategii wdrażania produktu, ale także w takich kwestiach, jak na przykład stworzenie modelu biznesowego, planu wdrożenia, wdrożenie optymalizacji procesu czy zdobycie dofinansowania projektu.

Co wyróżnia Lab150 spośród innych przestrzeni badawczych?

Na pewno kompleksowe podejście i opisana powyżej dbałość o techniczne detale. Naszym wyróżnikiem jest także wyjątkowy zespół. Ale kwestią zupełnie unikalną jest testowanie prototypu. Firma, która do nas przychodzi z pomysłem czy projektem danego produktu, otrzymuje możliwość przetestowanie samego efektu działań podjętych w naszej prototypowni. To bardzo ważne, ponieważ prototyp może być idealny pod względem technologicznym czy funkcjonalnym, jednak to prawdziwy użytkownik, a nie projektant, architekt czy technolog, wychwyci najistotniejsze kwestie. Dlatego testowanie i badanie prototypu jest dla nas niezwykle istotne.

Prototypy kojarzą się ze start-upami. Dla jakich firm i branż stworzona jest oferta Labu?

W spektrum naszego wsparcia znajdują się zarówno Start-upy jak i firmy z branży MŚP. Pracujemy z każdym  produktem, który ma być wdrożony na rynek z pomocą materiałów dostępnych w naszej bogatej, ciągle rozbudowywanej bibliotece i spoza niej. Do tej pory eksperci Concordia Design i Lab150 współpracowali z takimi branżami jak: meblowa, logistyczna, wnętrz, spożywcza, muzyczna,  budowlana, bankowa, motoryzacyjna, medyczna, muzyczna, jubilerska, dziecięca czy nowych technologii. Jeśli projekt wymaga wsparcia ekspertów w zakresie programowania czy elektroniki, ściśle współpracujemy nad tego rodzaju wyzwaniami z zaufanymi, doświadczonymi podmiotami. Nie zamykamy się na żadną branżę. Wręcz przeciwnie – czekamy na kolejne wyzwania!

O autorze

Katarzyna Rząsa

Moderatorka i facylitatorka Design Thinking i Creativity+Thinking. Specjalizuje się we wspieraniu projektów strategicznych (m.in doświadczenie w PMO strategii HR). Buduje pomosty między strategią HR, a strategią firmy. Pracuje z klientami nad rozpoznawaniem i współtworzeniem DNA organizacji i jej wartości z perspektywy potrzeb dzisiaj/jutro. Jej pasją są projekty, których efektem jest wypracowanie nowych rozwiązań, produktów i usług. Od kilkunastu lat współpracuje z największymi pracodawcami w Wielkopolsce – Volkswagen Poznań i IKEA Poznań. Pasjonuje ją tworzenie modeli, które mają przełożenie na codzienność. Posiada doświadczenie w badaniu zadowolenia pracowników i pracy z kadrą menedżerską nad zmianą w tym obszarze oraz tworzeniem programów dla HiPo w organizacji. Konsultant i moderator warsztatów. Ultrawizjoner, działa z ogromną energią, determinacją i przekonaniem, że niemożliwe zawsze jest możliwe – wg. niej, to tylko kwestia odpowiednich narzędzi i procesu. Prywatnie – gallupowy zbieracz – uwielbia kolekcjonować doświadczenia, posiada niezliczoną ilość folderów o nazwie „inspiracje”. Fanka dopamine dressing.

Subscribe to our newsletter