RE_mont w wykonaniu Concordia Design. O zrównoważonym rozwoju w projektowaniu.

Natalia Kozanecka

Nowoczesne biura w Poznaniu - stylowa przestrzeń coworkingowa Concordia Design

2023 rok minął pod znakiem wielkich zmian. A co się zmieniło i to już na pierwszy rzut oka? Przestrzeń! 

Wyzwanie było niełatwe – zaplanowaliśmy remont, który całkowicie zmieni funkcjonalność przestrzeni Concordia Design, jednocześnie wszystkie działania, włączając w to projekt, będą zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. I…Udało się! 

Jak tego dokonaliśmy?

Z pomocą przyszli projektanci biura architektonicznego Bidermann+Wide, którzy – wsłuchując się w nasze oczekiwania – zaprojektowali nowe przestrzenie Concordia Design. 

Co było dla nas ważne, zlecając projekt?

  1. Zachowanie historycznego rysu budynku – budynek, w którym obecnie mieści się Concordia Design, powstał w 1910 roku. Funkcjonował początkowo jako drukarnia Posener Buchdruckererei und Varlagsanstalt, która drukowała m.in. gazetę Posener Tageblatt. Obiekt przez wiele lat był opuszczony – aż do 2010 roku, kiedy to dokonaliśmy pierwszego – z pozoru – niemożliwego, remontując budynek i przekształcając go na centrum biznesu i kreatywności.
  2. Biura i cowork – najważniejszym celem w reorganizacji przestrzeni Concordia Design było zwiększenie powierzchni użytkowej pod biura i cowork, a także dostosowanie tych przestrzeni pod komfortowe użytkowanie, co oznaczało m.in. przeniesienie lub zlikwidowanie niektórych obecnych ścian działowych, przekształcenie obecnych powierzchni biurowych na sale konferencyjne, stworzenie na każdym piętrze komfortowej przestrzeni wspólnej – kuchennej oraz wygospodarowanie miejsca i zaprojektowanie budek wygłuszających.
  3. Dobrostan przyszłych użytkowników_czek budynku – uzupełniając powyższe – w projekcie oczekiwaliśmy również uwzględnienia ergonomii m.in. oświetlenia, zastosowania materiałów wspierających dobrą akustykę w salach konferencyjnych, zastosowanie komfortowej kolorystyki wnętrz czy uwzględnienie roślin w przestrzeniach.
  4. Zero Waste – zminimalizowanie odpadów w trakcie wykonywania prac remontowych było dla nas bardzo ważne. Dlatego naszym celem i projektantów było zachowanie jak najwięcej możliwych elementów, które zastano na obiekcie, wykorzystanie materiałów bio, ograniczenie emisji CO2 czy zorganizowanie drugiego obiegu dla przedmiotów, które nie będą już przydatne w budynku.

Szczególnie podkreśliliśmy ostatni aspekt, ponieważ planeta jest naszym interesariuszem wpisanym w DNA działalności Concordia Design. Projektując usługi czy produkty staramy się być ziemiocentryczni, aby służyć planecie i oczywiście ludziom.

Sprawdź naszą propozycję biur serwisowanych >>

Future-Conscious Design – autorski proces Bidermann+Wide

Zaprosiliśmy do współpracy biuro architektoniczne Bidermann+Wide, którzy zrealizowali projekt zgodnie z ich autorskim procesem Future-Conscious Design, czyli właśnie priorytetyzując zasadę zrównoważonego rozwoju w projektowaniu.

Założenia Future-Conscious Design to przede wszystkim wzięcie na siebie odpowiedzialność m.in.:

– za zasoby, które zostaną wykorzystane w projekcie, 

– za zdrowie i dobrostan przyszłych użytkowników_czek przestrzeni,

– za odpady, nie tylko te, które powstaną podczas remontu, ale również te, którymi w przyszłości staną się wszystkie zastosowane w przestrzeni elementy.

Kilka liczb z realizacji w duchu zrównoważonego rozwoju.

27% ścian zostało wyburzonych – to niezwykle mało przy reorganizacji aż dwóch kondycji dużego budynku

5% – o tyle udało się zredukować liczbę nowopowstałych ścian 

95% podłóg istniejących na obiekcie zostało zachowanych 

Oprócz tego: zrezygnowano z wymiany płytek i urządzeń w toaletach.

Działania te sprawiły, że w efekcie została zminimalizowana ilość odpadów – m.in. nie skuwano płytek w toaletach, nie wyrzucano zastanych posadzek, co – można sobie wyobrazić – znacząco zmniejszyło pozostałości po remoncie.

Co zamiast tego zostało wykonane?

– drewniane posadzki zostały zrewitalizowane,

– wyposażenie łazienek zostało wyczyszczone i odnowione.

Dodatkowe działania uwzględniające dobro planety i użytkowników_czek:

  1. wymienione zostały baterie na elektryczne, które mają za zadanie oszczędność wody,
  2. w strefie wspólnej zostało wymienionych kilka procent powierzchni na ręcznie robioną mozaikę wpasowującą się w projekt wizualnie – mozaika była produkowana 900 m od siedziby Concordia Design, co ograniczyło emisję CO2,
  3. w salach konferencyjnych, mając na względzie dobrą akustykę, wymieniony został parkiet drewniany na wykładziny, która po zużyciu może być odebrana przez producenta i zrecyklingowana,
  4. do odświeżenia ścian zostały wykorzystane farby, w których składzie jest jak najwięcej składników biologicznych, 
  5. zastosowane zostało oświetlenie bazujące na oprawach liniowych z czujnikami światła dziennego, dzięki czemu biurka są zawsze odpowiednio doświetlone, a sztuczne światło nie oślepia podczas słonecznego dnia; takie rozwiązanie obniża również zużycie energii,
  6. profesjonalna analiza akustyczna pozwoliła dobrać materiały i wyposażenie wspierające akustykę sal konferencyjnych czy budek tzw. callboksów,
  7. skrócenie łańcucha dostaw elementów wyposażenia wnętrz, a co za tym idzie – redukcja emisji dwutlenku węgla.

Zobacz efekt – propozycja przestrzeni dla coworkerów >>

Design prosto z Polski

Concordia Design zawsze stawiała na to, co rodzime, a od teraz nie tylko w swojej ideologii, ale również w designie przestrzeni stała się ambasadorem polskiego designu. Skrócenie łańcucha dostaw było możliwe dzięki skorzystaniu właśnie z polskich producentów i projektantów elementów wyposażenia wnętrz. Dodatkowo zależało nam, aby wnętrze nie było muzeum sztuki współczesnej czy loftowym budynkiem z rozmachem – chcieliśmy, by otulało swoją domową i ciepłą atmosferą, aby każdy czuł przytulność i kreatywność tego miejsca. Ważne również były spójne i nawiązujące do charakteru miejsca oznaczenia powstałych sal oraz wayfindery, które również wchodziły w zakres działań biura architektonicznego Bidermann+Wide. 

 Efekt? Zobaczcie sami.

Przeczytajcie również artykuł z bloga samej pracowni Bidermann+Wide.

O autorze_rce

Natalia Kozanecka

Marketing Specialist Lab150 oraz Concordia Design. Absolwentka filologii polskiej na UAM ze specjalizacją dziennikarską oraz z zakresu komunikacji reklamowej, a także absolwentka studiów podyplomowych Collegium Da Vinci na kierunku grafika projektowa. Copywriter z ponad 10-letnim doświadczeniem, tworzy i realizuje strategie marketingowe, zarządza projektami, projektuje. Prowadzi prelekcje i szkolenia z zakresu marketingu – m.in. na Politechnice Poznańskiej.

Subscribe to our newsletter