Creativity+Thinking
Creativity+Thinking to nasza autorska metoda, która powstała dzięki wieloletniemu doświadczeniu i pracy przez Design Thinking.
Jest ona odpowiedzią na to, jak jeszcze lepiej zaprojektować proces, aby jeszcze efektywniej odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników, uwzględniając również rozwój i potrzeby grupy projektowej.
Skontaktuj się z nami
Creativity+Thinking (C+T) jest autorską metodą kreatywnego projektowania rozwiązań, która posiada konkretne etapy pracy oraz określone narzędzia.
Tym, co różni C+T od Design Thinking jest kolejność etapów – w Creativity+Thinking najpierw poszerzamy perspektywę (m.in. przez badanie trendów), a potem badamy i generujemy rozwiązania.
W tej metodzie bardzo duży nacisk kładziemy na zespół projektowy i ich motywację w trakcie całego projektu, tak aby zespół utożsamiał się z wypracowanymi rozwiązaniami.
Proces C+T przynosi efekty nie tylko kreatywne, ale też odpowiadające realnym potrzebom i możliwe do wdrożenia.
Etapy procesu Creativity+Thinking
1. Dobór zespołu projektowego
Dobór zespołu projektowego – optymalny zespół składa się z 5-6 osób o różnych rolach i kompetencjach.
2. Zdefiniowanie celu
Zdefiniowanie celu – nazwanie problemu i określenie celu do jakiego dążymy wyznacza kierunek poszukiwań.
3. Określenie wyzwania
Określenie wyzwania – zdefiniowanie wyzwania powinno być atrakcyjną, ale względnie realną wizualizacją osiągniętego celu.
4. Szukanie inspiracji
Szukanie inspiracji – wyjście poza obszar wiedzy zespołu poszerza perspektywy i inicjuje szukanie rozwiązań inspirowanych nową wiedzą. Na tym etapie przyglądamy się m.in trendom społecznym na świecie, nowym metodom pracy, dobrym praktykom z innych branż. Inspiracje są dobierane do tematu, a ich celem jest spojrzenie dalej niż do tej pory.
5. Badania
Badania – badania jakościowe, np. wywiady z klientami produktu projektowego lub usługi pozwalają wyodrębnić tzw. insighty, czyli najważniejsze spostrzeżenia do dalszej pracy.
6. Generowanie rozwiązań
Generowanie rozwiązań – etap trwający zarówno po etapie 4, jak i 5. Do tego momentu spisujemy wszystkie możliwe pomysły.
7. Wybór rozwiązania
Wybór rozwiązania – wybór jednego pomysłu umożliwiają przyjęte kryteria realności wdrożenia i korzyści biznesowej.
8. Prototypowanie
Prototypowanie – prezentacja wybranego pomysłu w postaci prototypu (w formie makiety, storyboardu, odegranej scenki, cardboardu, plakatu etc.) zmniejsza ryzyko niepowodzenia i weryfikuje, czy wszyscy w ten sam sposób rozumieją pomysł.
9. Testowanie
Testowanie – prezentacja pomysłu docelowemu odbiorcy pozwala zebrać opinie i wskazać usprawnienia.
10. Przygotowanie do wdrożenia
Przygotowanie do wdrożenia – uwzględnienie usprawnień z testowania pozwala przygotować projekt do wdrożenia (wg wybranej metody zarządzania projektem).
- sposób, w jaki dobierane są zespoły – na podstawie stylów działania i myślenia uczestników tworzymy różnorodne i zaangażowane zespoły
- skoki kreatywne – stosujemy techniki, które uruchamiają w uczestnikach „dziecko spontaniczne” i motywują do szukania nieszablonowych rozwiązań
- weryfikacja biznesowa rozwiązań – dbamy o to, aby rozwiązania były możliwe do wdrożenia, mieściły się w ramach czasowych i budżetowych oraz odpowiadały na potrzeby użytkownika
- potrzeby członków i klienta, dla którego projektujemy, są dla nas tak samo ważne, jak potrzeby ZIEMI. Ziemia jest dla nas kluczowym interesariuszem w każdym projekcie
- zanim wejdziemy w etap empatyzacji, badamy szeroki kontekst uwzględniający wszystkie elementy wokół projektu, które mogą mieć na niego wpływ, w tym: trendy, czynniki gospodarcze, czynniki technologiczne itd.
Design Thinking i Creativity+Thinking są procesami iteracyjnymi, jednak ich podstawą jest systematyczne podejście do projektowania, w którym każdy etap ma znaczenie. Ważna jest zarówno kolejność wprowadzania kolejnych etapów, jak i to, aby żadnego z nich nie pomijać.
Tylko spełniając te kryteria możemy mówić o pełnym, dobrze przeprowadzonym procesie.