Dwuletni projekt podsumowany w formie gry? To możliwe!

Elżbieta Koza

O grach i frajdzie w edukacji w biznesie pisaliśmy już jakiś czas temu. Dzisiaj chciałabym pokazać Wam, jak w praktyce wygląda gra Edu_Fun oraz jak możemy wykorzystać jej formułę do podsumowania projektów, przy okazji możemy również wykorzystywać grę jako świetne narzędzie do integrowania zespołu.

29 września 2023 roku podsumowaliśmy kończącą się II edycję programu Dostępny Design.

Grupa docelowa: trenerzy i trenerki z różnych części Polski, z różnymi perspektywami i ogromnym doświadczeniem przy moderacji i prowadzeniu ciekawych spotkań. Co więc mogliśmy im zaproponować?

Tak zrodził się pomysł gry. Wydarzenie miało nie tylko umocnić więzi w zespole pracującym przez dwa lata zdalnie przy projekcie, ale także być czasem zatrzymania się i wyciągnięcia wniosków oraz inspiracją do dalszego rozwoju.

Forma: Wiedzieliśmy, że spotkanie nie miało być tradycyjną konferencją, czy typowym brunch’em biznesowym. Miał to być dzień pełen interakcji, gry i refleksji nad projektem.

Jak wyszło? Oceńcie sami 🙂

Prezentacja podsumowująca

Dzień rozpoczął się od krótkiej prezentacji, podczas której zostały zaprezentowane najważniejsze osiągnięcia, sukcesy oraz wielb_błądy, czyli błędy i trudności napotkane w trakcie projektu Dostępny Design. Był to moment szczerości, w którym wszyscy uczestnicy mogli dowiedzieć się, co poszło dobrze i co wymagało poprawy. To otwarte podejście do własnych błędów jest kluczowe dla każdego projektu. My w Concordii wielbimy nasze błędy, ponieważ pozwalają one na wyciąganie cennych lekcji i unikanie tych samych problemów w przyszłości.

Gra integracyjna Edu_Fun

Następnie przyszedł czas na prawdziwą rywalizację i integrację. Zespół wziął udział w grze integracyjnej Edu_Fun, która jest naszym autorskim produktem. Gra ta, nie tylko dostarczyła rozrywki, ale także sprzyjała budowaniu więzi w zespole. Podczas gry uczestnicy musieli współpracować, rozwiązywać zagadki i wykonywać zadania wymagające kreatywności i wspólnego myślenia.  Każda z grup miała do przejścia trzy stacje – na każdej z nich drużyna zdobywała punkty, a każda ze stacji miała inny cel:

  1. Po pierwsze inteGRAcja: Na tej stacji uczestnicy mieli okazję jeszcze bardziej zacieśnić więzi między sobą pracując z zadaniami opierającymi się na improwizacji. W atmosferze śmiechu i rozrywki uczestnicy  mogli rozwinąć swoje umiejętności intuicyjnego działania.
  2. Po drugie wyciąganie wniosków: Druga stacja skupiała się na analizie projektu Dostępny Design. Uczestnicy mieli za zadanie wyciągnąć wnioski z dotychczasowego doświadczenia i zaproponować, co można poprawić lub zmienić, aby projekt stał się jeszcze lepszy. Stacja była poświęcona wypracowaniu konkretnych propozycji na udoskonalenie projektu oraz wskazaniu na największe trudności i lekcje, jakie zostały wyciągnięte. To była okazja do konstruktywnej krytyki i twórczego myślenia.
  3. Po trzecie dobra zabawa: Ostatnia stacja to quiz traktujący o programie, żarty, wpadki z kuluarów realizacji projektu, a także celebracja zakończenia projektu. Drużyny musiały odpowiedzieć na wylosowane przez siebie pytania, rozwiązać krzyżówkę której hasła dotyczyły m.in. danych przedstawionych w prezentacji podsumowującej na początku dnia, a na końcu uczestnicy musieli stworzyć komiks na temat swoich doświadczeń i wspomnień dotyczących programu.

Ale to jeszcze nie koniec – zwieńczeniem całego dnia była kolacja celebracyjna podczas, której zostały rozdane nagrody dla drużyny zwycięskiej (nagrody pocieszenia dla przegranych również 😉). Przedstawione zostały również wyniki prac każdej z drużyn, by zapoznać zespół z wyciągniętymi w trakcie gry wnioskami.

Dlaczego warto skorzystać z takiego rozwiązania w firmach?

  1. Wzmocnienie więzi w zespole: Gry i interakcje pozwalają pracownikom lepiej się poznać, zrozumieć swoje mocne strony i słabości oraz budować zaufanie, które jest niezbędne w pracy zespołowej.
  2. Wnioski i poprawa: Analiza projektu w ramach takiego wydarzenia pozwoliła na wyciąganie cennych wniosków, które w przyszłości realnie są wstanie usprawnić następne projekty.
  3. Kreatywność i innowacje: Gry integracyjne i zadania wymagające wspólnego myślenia sprzyjają kreatywności, co z kolei może prowadzić do nowatorskich pomysłów i rozwiązań w firmie.
  4. Motywacja i zaangażowanie: Takie wydarzenia zwykle podnoszą morale pracowników, co przekłada się na większą motywację do pracy i zaangażowanie w projekty.
  5. Budowanie pozytywnego klimatu: Integracyjne wydarzenia tworzą pozytywny klimat w firmie, w którym pracownicy chętnie dzielą się swoimi pomysłami i doświadczeniem.

Mam nadzieję, że żywy przykład takiego wydarzenia pokazuje, że warto inwestować w integrację zespołu i refleksję nad projektem. Całość nie tylko dostarczyła naszym osobom eksperckim rozrywki, ale także wzbogaciła nasze doświadczenie i dała pomysły jak w przyszłości pracować razem nad projektem w lepszy sposób. Warto pamiętać, że inwestowanie w rozwijanie relacji między pracownikami zawsze przynosi korzyści zarówno w krótkim, jak i długim okresie.

O autorze_rce

Elżbieta Koza

Od ponad 6 lat zajmuje się aktywną sprzedażą. W Concordii współtworzyła i realizowała program Dostępny Design, a aktualnie wspiera i doradza Klientom w obszarze consultingu. Współpracowała zarówno z sektorem MŚP, dużymi przedsiębiorstwami, a także sektorem publicznym wspierając samorządy i ich jednostki w projektach społecznych. Absolwentka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, a także absolwentka studiów podyplomowych na kierunku „Zarządzanie sprzedażą”. Doradzała przedsiębiorstwom i samorządom w planowaniu projektów inwestycyjnych, rozwojowych i projektów R&D współfinansowanych ze środków unijnych. Poza pracą wokalistka, miłośniczka muzyki, książek i wizażu.

Subscribe to our newsletter