Lider, który angażuje – jak budować zaangażowane zespoły?

Jakub Domagalski

Podczas jednego z warsztatów dla liderów zespołów przeprowadziliśmy ćwiczenie. Każdy zespół miał odpowiedzieć na pytanie: Jakie działania może podjąć lider, aby budować zaangażowanie zespołu? Uczestnicy, bazując na swoim doświadczeniu jako liderzy i pracownicy, intensywnie pracowali nad wnioskami. W trakcie prezentacji okazało się, że wiele pomysłów było wspólnych, a inne – indywidualne, ale zyskujące aprobatę pozostałych uczestników.

Poniżej kluczowe sposoby na budowanie zaangażowania zespołów oraz rekomendacja literatury, która pozwoli pogłębić temat.

Jeśli chcesz zapalać innych, najpierw sam musisz płonąć
To oczywiste, a jednak często o tym zapominamy. Lider jest pierwszą osobą w zespole, która powinna emanować zaangażowaniem. Jego postawa, spójność słów i czynów stanowi impuls do działania dla innych. Jeśli lider wywiązuje się ze swoich obietnic i podejmuje konkretne działania, inspiruje do naśladowania. Może stać się przykładem, który inni będą chcieli naśladować. Oprócz tego, lider powinien dbać o własną motywację i rozwój. To oznacza stałe pogłębianie wiedzy, otwartość na zmiany oraz pozytywne nastawienie, które udziela się innym.
Polecana lektura: Liderzy jedzą na końcu – Simon Sinek


Gdy nie wiesz, do którego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry
Każdy członek zespołu powinien znać swoje cele i odpowiedzialności. Najlepiej, gdy ma wpływ na ich określenie oraz możliwość omówienia strategii ich realizacji. Cele powinny być zrozumiałe, inspirujące i dopasowane do kompetencji oraz zainteresowań pracowników. Rolą lidera jest nie tylko wsparcie w ich wyznaczaniu, ale też regularne odniesienie do ich realizacji, motywowanie i inspirowanie do podejmowania odważnych kroków. Dobre praktyki obejmują także definiowanie mierzalnych wskaźników sukcesu i regularne przeglądu podstępów. To pomaga zespołowi utrzymać kierunek i skupić się na priorytetach.
Polecania lektura: Zacznij od dlaczego – Simon Sinek


Otwarta komunikacja w zespole
Zaangażowanie zespołu buduje otwarta komunikacja – zarówno między liderami a pracownikami, jak i wewnątrz zespołu. Ważne jest nie tylko deklarowanie otwartości na rozmowy, ale także ich aktywne inicjowanie i wspieranie. Lider powinien organizować spotkania zespołowe i indywidualne stwarzając przestrzeń do wymiany myśli, zadawania pytań i dyskusji. Komunikacja to także umiejętność udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej. Feedback powinien być regularny, szczery i oparty na faktach. Wprowadzenie kultury otwartej komunikacji sprawia, że
zespół przestaje traktować informacje zwrotną jak krytykę, a zaczyna widzieć ją jako narzędzie rozwoju. Dobrze działający przepływ informacji sprawia, że wszyscy czują się bardziej docenieni i zmotywowanie do działania. Kluczowe jest również umiejętność skutecznego przekazywania przez wszystkich członków zespołu informacji zwrotnej. Lider powinien sam wychodzić z inicjatywą zbierania informacji zwrotnej na temat swojej pracy od innych pracowników.
Polecana lektura: Szef wymagający i wyrozumiały – Kim Scott

Docenianie – kluczowy element motywacji
Nie tylko wielkie sukcesy zasługują na uznanie. Regularne docenianie nawet drobnych postępów wzmacnia zaangażowanie i pewność siebie pracowników, a także pomaga redukować stres. Lider powinien dostrzegać momenty, sytuacje, które warto wyróżnić. Dobrze jest również dopasować sposób doceniania do indywidualnych potrzeb każdego członka zespołu. Niektóre osoby preferując publiczne wyróżnienia, inne cenią sobie prywatne podziękowania. Ważne jest także, aby lider nie poprzestawał na ogólnikowych pochwałach, ale wskazywał konkretne osiągnięcia i ich wartość dla zespołu oraz organizacji. Czasami takie jedno zdanie docenienia i zauważanie pracownika jest motorem napędowym jego przyszłego działania i wzrastania. Polecana lektura: 5 języków doceniania w miejscu pracy – Gary Chapman


Bezpieczeństwo i zaufanie – fundament zaangażowania
Niezależnie od tego z jakich narzędzi i metod budowania zaangażowania pracowników korzystasz, kluczowe jest, aby osoby z którymi współpracujesz, miały pewność, że mogą swobodnie i bez obaw wyrażać swoje opinie. Jeśli jako lider stworzysz przestrzeń w której każdy członek zespołu będzie wiedział, że może otwarcie mówić o swoich pomysłach, zadawać pytania, a także przyznawać się do błędów, wówczas chętniej będzie dzielić się swoimi przemyśleniami. Jeśli otwartość na dialog pozostanie jedynie pustym sloganem, a konstruktywne przekazywanie
informacji zwrotnej będzie wiązało się z negatywnymi konsekwencjami znacznie utrudni to proces budowania zaangażowania. Gdy pracownicy dostrzegą, że „otwartość” to jedynie deklaracja bez pokrycia ich zaangażowanie będzie minimalne, a nawet przestaną wychodzić z inicjatywą obawiając się nieprzyjemnych konsekwencji. Wprowadzając zasady, które mają obowiązywać wszystkich musimy mieć świadomość, że ludzie angażują się tylko wtedy gdy czują się bezpieczni i na tym możemy budować ich zaufanie. Każde działanie podważające to uczucie może zahamować cały proces budowania zaangażowania.
Polecana lektura: Firma bez strachu – Amy C. Edmondson


Budowanie zaangażowania zespołu, to proces wymagający konsekwencji i autentyczności. Lider, który aktywnie wspiera swój zespół, tworzy środowisko sprzyjające rozwojowi i zaangażowaniu. Powyższe propozycje są jedynie punktem wyjścia i mogą być poszerzone o dodatkowe elementy
które pozwolą na budowaniu zaangażowanego zespołu.

Warto również zwrócić uwagę na samych liderów. Z najnowszych badań Concordia Design wynika, że to postawa osoby liderskiej bezpośrednio wpływa na rozwój całego zespołu. A kondycja polskiego przywództwa nie jest zbyt optymistyczna >> Pobierz raport, by dowiedzieć się więcej. Dlatego tak ważne jest, by liderzy zadbali o siebie, swój wellbeing oraz rozwój zawodowy.

O autorze_rce

Jakub Domagalski

Certyfikowany Trener Biznesu i Coach. Wspiera liderów i menedżerów w budowaniu zaangażowania ich zespołów poprzez szkolenia, coaching oraz skuteczne narzędzia rozwijające kompetencje liderskiej. Pomaga organizacjom w rozwijaniu umiejętności sprzedażowych oraz przywódczych, koncentrując się na motywowaniu zespołów i zwiększaniu ich efektywności. Specjalizuje się również w obszarach HR takich jak rekrutacja, onboarding oraz zarządzanie i rozwój talentów w organizacjach, dbając o dopasowanie ludzi do ról, które maksymalizują ich potencjał. Swoje doświadczenie zdobywał w instytucjach finansowych i bankowych na różnych szczeblach organizacji, co pozwala mu łączyć wiedzę strategiczną z praktycznym podejściem do zarządzania zespołami i sprzedażą. Prywatnie – szczęśliwy mąż i tata dwójki dzieci, pasjonat dobrej kuchni oraz miłośnika strategicznych rozgrywek w Rummikub.