Jak przyciągnąć do biura? Czyli o budowaniu społeczności w miejscu pracy

Natalia Kozanecka

Jeszcze kilka lat temu praca w biurze od poniedziałku do piątku wydawała się czymś naturalnym. Zdalnie? Pracowali tylko programiści. Hybrydowo? A co to właściwie znaczy? Pandemia zmieniła wiele – wymuszając pracę w swoich własnych czterech ścianach. Pracując w pełni zdalnie, z rodziną “na karku”, ucząc się rozdzielać pracę zawodową od życia prywatnego – co było szczególnie trudne przez brak zmiany otoczenia – dowiedzieliśmy się, jako społeczeństwo, dlaczego ważny jest dla nas powrót do biur.

Z naszych badań, które przeprowadziliśmy w 2022 roku, wynika, że do biura przychodzimy po relacje (więcej o kondycji pracowników/czek i organizacji po pandemii przeczytasz w raporcie RE_work. Jest to niezwykle ważny wniosek, który ukierunkował myślenie o pracy stacjonarnej.

Obecnie mamy już 2024 rok, a o pandemii dawno zapomnieliśmy, lecz tryb pracy zdalnej i hybrydowej pozostał z nami na dłużej. Nic dziwnego – wygoda, oszczędność czasu i pieniędzy, bo w końcu dojazdy kosztują, to główne argumenty, które sprawiają, że możliwość wykonywania obowiązków zawodowych w innym trybie niż stacjonarny jest jednym z ważniejszych czynników dla osób, które są w procesie poszukiwania pracy.

W połowie zeszłego roku już głośno było o tym, że największe firmy, jak Google czy Meta, ogłaszają “powrót do biur”, jednak ten trend nie do końca się przyjął. Organizacje raczej szybko nie zrezygnują z udostępnienia możliwości pracy zdalnej i hybrydowej, coraz częściej jednak zastanawiają się, co zrobić, by przyciągnąć do miejsca pracy swoich pracowników i pracowniczki. Poniżej znajdziesz kilka inspiracji, które pomogą Ci zbudować społeczność w swoim miejscu pracy.

Poznaj kilka sposobów na przyciągnięcie osób do biur

#1: Ciekawe miejsce w dobrej lokalizacji

Samo miejsce pracy, budynek i jego atmosfera, jest niezwykle ważne i wpływa na chęć przebywania w biurze. Z jednej strony oczywiste – z drugiej, w codziennej rutynie można o tym zapomnieć. Obecnie coraz więcej organizacji decyduje się na zmianę lokalizacji i wynajem biura, biorąc pod uwagę kilka czynników – dobrą lokalizację, odpowiednio wyposażone wnętrze oraz… ochronę środowiska. O ile pierwsze dwa czynniki są jasne, to jak w praktyce wygląda odpowiedzialność za środowisko w wynajmie biur?

W Concordia Design, planując remont zabytkowego budynku, zdecydowaliśmy się go wykonać w duchu zrównoważonego rozwoju – m.in. zostawiliśmy niektóre elementy, jak posadzki, które zostały odnowione, zdecydowaliśmy się na wyposażenie pochodzące od lokalnych producentów, co ograniczyło dostawy i zredukowało ślad węglowy czy w odpowiedni sposób zaplanowaliśmy obieg sprzętu, którego już nie wykorzystamy – oddając go do ponownego wykorzystania. Opłaciło się, bo wielu naszych klientów decydując się na wynajem biura w Poznaniu, miało na względzie nie tylko design, ale również to, czy w odpowiedzialny sposób wnętrze zostało zaaranżowane. 

#2: Community manager – serce Twojej społeczności

Odpowiednie miejsce – budynek – to jedno, natomiast nawet najlepsza lokalizacja i najbardziej nowoczesne wnętrze nie zastąpią społeczności. Jej sercem, organizatorem/rką i opiekunem/nką jest Community Manager. Dlatego warto rozszerzyć wewnętrzną strukturę organizacji o właśnie takie stanowisko. 

W Concordia Design to Agnieszka dba o naszą społeczność – rozwiązuje bieżące wyzwania, służy pomocą pod kątem logistycznym i technicznym, organizuje przestrzeń, a swoim uśmiechem sprawia, że każdy czuje się tu jak w domu – nie tylko zespoły, które z założenia już funkcjonują w grupie, ale także osoby pracujące w coworkingu, które z zasady mogą być tzw. wolnymi strzelcami. 

Jeśli chcesz znaleźć odpowiednią osobę na stanowisko Community Managera, warto podczas rekrutacji zwrócić uwagę na konkretne cechy tej osoby, jak otwartość, dobra organizacja czy empatia. Dodatkowo ważne, by w badaniu stylów poznawczych FRIS przeważającym wynikiem był PARTNER – jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat badania FRIS, wejdź tutaj: https://www.concordiadesign.pl/badanie-fris-budowanie-zespolu/

Coworking w Poznaniu
Coworking w Poznaniu. Społeczność w Concordia Design Poznań.

#3 Zadbaj o coworkerów

Jeśli wynajmujesz biura, nie skupiaj się tylko na budowaniu przestrzeni dla zespołów. Biura coworkingowe powinny stanowić przynajmniej 20% zagospodarowanej na wynajem powierzchni. Wszystko dlatego, że – właśnie dzięki rozwinięciu modelu pracy zdalnej – wiele firm odważyło się wyjść poza granice miasta, w którym ma siedzibę, i pozyskiwać osoby z innych części kraju. Dlatego na rynku pojawiło się wiele osób, które z jednej strony potrzebują przestrzeni do pracy (bo niekoniecznie chcą pracować z domu), z drugiej potrzebują społeczności, z którą mogą zintegrować się i mieć relacje. 

#4 Daj zespołom coś, czego nie doświadczą podczas pracy zdalnej

Z pewnością podczas pracy zdalnej zespół czy cowork nie doświadczą…społeczności. Ale, żeby tę społeczność zbudować i zacieśnić relacje pomiędzy poszczególnymi osobami, potrzebny jest pomysł. Najważniejsze są oczywiście spotkania, jednak – aby zaangażować i przyciągnąć community – warto zahaczyć o niestandardowy temat takich wydarzeń.

W Concordia Design często organizujemy dni z pysznymi przekąskami. W budynku mieści się wyróżniona przez The Guardian restauracja, Concordia Taste. To dzięki umiejętnościom szefa kuchni możemy zapewnić naszemu community pyszne i niestandardowe finger foody, które dają osobom pracującym w budynku możliwość doświadczenia czegoś nowego. Sprawdzają się u nas również spotkania tematyczne – zachęcamy firmy oraz osoby pracujące w coworkingu, by przedstawiły siebie, swoje pasje oraz to, co robią na co dzień. Dzięki temu nie tylko dajemy okazję do zapoznania się nawzajem, ale również do wzajemnej wymiany usług. Również my – a właściwie zespół Concordia Consulting – dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem. 

Concordia Design to nie tylko budynek, ale również zespół, który świadczy usługi consultingowe. Korzystając z wiedzy osób eksperckich, często dla community organizujemy prelekcje na ciekawe tematy, jak – rozwój produktów, usług czy kultury organizacyjnej. Dzięki temu rozszerzamy świadomość i zachęcamy do rozwoju organizacji.

Chcesz dowiedzieć się, jak rozwinąć swoją społeczność? A może szukasz biura na wynajem lub coworkingu w dobrej lokalizacji? Wpadnij do nas na kawę i zobacz, jak angażujemy nasze community.

O autorze_rce

Natalia Kozanecka

Marketing Specialist Lab150 oraz Concordia Design. Absolwentka filologii polskiej na UAM ze specjalizacją dziennikarską oraz z zakresu komunikacji reklamowej, a także absolwentka studiów podyplomowych Collegium Da Vinci na kierunku grafika projektowa. Copywriter z ponad 10-letnim doświadczeniem, tworzy i realizuje strategie marketingowe, zarządza projektami, projektuje. Prowadzi prelekcje i szkolenia z zakresu marketingu – m.in. na Politechnice Poznańskiej.

Subscribe to our newsletter